متن کامل مطلب
اضافه وزن

تناسب اندام؛ جلوگیری از اضافه وزن در نوروز (بخش اول)

دسته :سلامتی و تناسب اندام

تناسب اندام؛ جلوگیری از اضافه وزن در نوروز (بخش اول)


با فرا رسیدن نوروز و آغاز سال جدید، بازار مهمانی رفتن، دید‌و‌بازدید و مسافرت به‌شدت داغ می‌شود. در تمام این موقعیت‌ها هم بساط پرخوری و شکم‌گردی برپاست! به همین علت ایام نوروز هر سال برای خیلی از افراد، چند کیلو اضافه وزن و یک عذاب‌وجدان بزرگ به یادگار می‌گذارد و می‌رود! حتی خیلی از افراد هستند که قبل از نوروز رژیم گرفتن را شروع می‌کنند، در ایام نوروز کاهش وزن رخ داده را جبران کرده و دوباره بعد از نوروز مجبور می‌شوند رژیم بگیرند، اما این وضعیت اصلاً جالب نیست. به همین علت در پرونده تناسب اندام امروز، قصد داریم راهکارهایی ساده برای جلوگیری از اضافه وزن در نوروز ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

اراده‌تان را تقویت کنید

 

نه گفتن

 

از همین الان نه گفتن را تمرین کنید. اگر قرار باشد در ایام نوروز در هر بازدید، حتی یک عدد شیرینی و چند عدد مغز بخورید، در پایان ایام نوروز بی‌شک چند کیلو اضافه وزن پیدا کرده‌اید. سعی کنید میان‌وعده‌ها را بین ساعات مختلف تقسیم کنید. اگر صبح میوه می‌خورید، آجیل را برای عصر بگذارید. وقتی به مهمانی می‌روید در معذورات قرار نگیرید و اگر حس می‌کنید که دارید از برنامه‌تان خارج می‌شوید، خیلی محترمانه به درخواست میزبان پاسخ منفی بدهید. می‌توانید به خوردن یک لیوان چای و یک عدد خیار بسنده کنید. علاوه‌بر‌این، سعی کنید باورهایی مثل «یک شب هزار شب نمی‌شود» و «بعد از عید رژیم بگیر» را دور بریزید. مطمئن باشید با انجام این کارها بیش از ۷۰ درصد، از اضافه وزن در نوروز جلوگیری کرده‌اید.

وعده‌های غذایی را حذف نکنید

 

وعده‌های غذایی

 

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در برنامۀ رژیم غذایی حذف کردن وعده‌های غذایی است. فرض کنید امروز به مهمانی رفته‌اید و حسابی از خودتان پذیرایی کرده‌اید، شب به خانه برمی‌گردید و برای کنار آمدن با عذاب وجدانتان لب به شام نمی‌زنید. این عادت غذایی کاملاً اشتباه است. این حرکت اشتباه، در شما ولع خوردن ایجاد می‌کند و تأثیری منفی در برنامۀ تناسب اندام شما خواهد داشت. سعی کنید کل کالری مورد‌نیاز بدنتان را به وعده‌های کوچک تقسیم کنید و به یک‌باره حجم زیادی از غذا و تنقلات را وارد معده‌تان نکنید.

مراقب شیرینی‌جات باشید

 

شیرینی جات

 

شیرینی‌ها، عضو جدانشدنی نوروز هستند. اکثر افراد هم شیرینی را دوست دارند و دلشان می‌خواهد در هر مهمانی حداقل یک نوع شیرینی را تست کنند. اما باید بدانید که اگر به‌دنبال تناسب اندام هستید، باید در مورد مصرف شیرینی جوانب احتیاط را رعایت کنید. قند و چربی‌ای که در شیرینی وجود دارد از نوع طبیعی و مجاز نیست. مصرف این نوع قند برای شما با ولع مضاعف همراه خواهد بود؛ یعنی مسئله تنها به خوردن شیرینی ختم نمی‌شود و تبعات آن ادامه خواهد داشت. به همین دلیل سعی کنید به خوردن یک یا نهایتاً دو عدد شیرینی خشک کوچک در طول روز اکتفا کنید. کم‌کردن میزان شیرینی، گامی مهم برای جلوگیری از اضافه وزن در نوروز است.

آجیل را حذف نکنید

 

آجیل

 

آجیل از آن دسته تنقلات نوروزی است که طرفداران زیادی دارد. خیلی از افراد تصور می‌کنند که مصرف آجیل با اضافه وزن در نوروز رابطه‌ای مستقیم دارد و باید مصرف آن ممنوع شود، درحالی‌که این‌چنین نیست. آجیل و مخصوصاً مغزها، منابعی غنی از مواد معدنی و چربی‌های مفید برای بدن هستند؛ بنابراین با رعایت تعادل، مصرف آجیل بلامانع است. هر عدد مغز (بادام‌زمینی، پسته، بادام‌هندی و بادام‌درختی) حدود ۱۰ کالری دارد. این میزان کالری در مجموع، مقدار زیادی می‌شود؛ بنابراین سعی کنید در طول روز بیش از یک مشت آجیل مصرف نکنید.

جلوگیری از اضافه وزن در نوروز با اصلاح عادت‌ها

رسوم نوروز از دیرباز برای ما به‌صورت عادت درآمده است، از جمله رسوم پذیرایی! اما با کمی تغییر در این نوع آداب‌و‌رسوم می‌توان به حفظ سلامتی کمک بسیاری کرد؛ به‌عنوان‌مثال، سعی کنید به جای پذیرایی با انواع و اقسام شیرینی‌جات پرکالری و میزهای غذای رنگارنگ در مهمانی‌ها، با غذاهای سبک و سالم از مهمانان پذیرایی کنید. برای این کار می‌توانید از میوه‌های خشک، کشمش و مویز، مغزهای خام و آجیل سویا استفاده کنید.

مطمئناً با به‌کارگیری همین موارد ساده می‌توانید از اضافه وزن در نوروز جلوگیری کنید. در بخش بعدی این پرونده به اهمیت داشتن برنامه ورزشی برای تناسب اندام در نوروز می‌پردازیم. با ما همراه باشید😇

 

 

منبع:مجله روزچین


به اشتراک بگذارید : توسط : ملیکا  |  

ارسال ایمیل برای خبرنامه