متن کامل مطلب
خوابی آرام

خواب؛ بهترین و بدترین غذاها برای خوابی آرام (بخش دوم)

دسته :سلامتی و تناسب اندام

خواب؛ بهترین و بدترین غذاها برای خوابی آرام (بخش دوم)


 

زود به خواب رفتن و داشتن خوابی آرام و پیوسته، یک نعمت است. افراد بسیاری هستند که از بی‌خوابی‌های شبانه رنج می‌برند یا از داشتن خواب آرام و راحت محروم‌اند. با اینکه بی‌خوابی می‌تواند ریشه‌های عمیقی داشته باشد، اما راهکارهای ساده‌ای هم وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید تا حدی به آرامش خواب خود کمک کنید. یکی از این راهکارها، شناخت بهترین و بدترین غذاها برای داشتن خوابی آرام است. همانطور که در بخش قبلی پرونده خواب مشاهده کردید، بعضی از مواد غذایی ویژگی‌هایی دارند که به داشتن خواب خوب کمک می‌کنند و بعضی دیگر عکس این عمل را انجام می‌دهند. در ادامه با چند مورد دیگر از این غذاها آشنا خواهید شد.

قهوه

 

قهوه

 

قهوه در حقیقت یکی از بدترین مواد غذایی برای داشتن خوابی آرام است. قهوه حاوی کافئین است که این ماده نوعی محرک برای عصب‌های مرکزی محسوب می‌شود. یک لیوان قهوه جاوا، می‌تواند شما را در طول شب بیدار نگه دارد. دانه قهوه جاوا در جزیره جاوا که آب و هوایی عالی دارد کشت می‌شود و به همین دلیل دارای عطر و بویی بهتر از سایر قهوه‌‌ها است. کافئین قهوه جاوا زیاد و تلخی آن متوسط است و از این قهوه در انواع ترکیب‌ها می‌توان استفاره کرد.« Timothy Roehrs»، دانشمند ارشد اختلالات خواب در دیتروید می‌گوید: میزان مصرف قهوه برای بیدار ماندن و مدت زمان عملکرد آن، در افراد مختلف بسته به حساسیت بدنشان نسبت به کافئین و همچنین بسته به میزان وابستگی بدنشان به کافئین، تفاوت می‌کند. اگر از میزان حساسیت بدنتان نسبت به کافئین آگاهی ندارید، بهتر است آن را دیر‌وقت مصرف نکنید.

 

موز

 

موز، پیام‌آور خوابی آرام

موز یکی از موادی است که به بهبود خواب شما کمک می‌کند زیرا دارای پتاسیم و منیزیم است. موز همچنین حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به شما کمک می‌کند، احساس خواب‌آلودگی نیز داشته باشید. در واقع، موز یک وضعیت برد-برد را برای بدن شما ایجاد می‌کند، زیرا پتاسیم لازم برای سلامت قلب و عروق را نیز تامین می‌کند.

 

مرغ

 

گوشت مرغ

گوشت مرغ یا هرنوع پروتئین دیگری، در صورتیکه هنگام شب مصرف شود، تاثیر منفی روی خواب می‌گذارد. در هنگام خواب سرعت عملیات هضم تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد، اما اگر پروتئین مصرف کرده باشید، سرعت هضم غذا از این میزان هم پائین‌تر می‌آید. به همین دلیل اگر قبل از خواب پروتئین مصرف کرده باشید، بدنتان به جای تمرکز بر خواب، بر هضم غذایتان تمرکز کرده و شما دچار اختلال در خواب خواهید شد. اضافه کردن مقداری کربوهیدرات به برنامه غذایی حاوی پروتئین، می‌تواند تعادل از دست رفته را بازگرداند و خوابی آرام را به شما هدیه کند.

 

غلات غنی شده

 

غلات غنی شده

کربوهیدرات‌ها به طور کلی برای خواب خوب هستند، اما اینکه شما برای دریافت کربوهیدرات، قبل از خواب یا هر زمان دیگری یک جعبه کوکی بخورید، به نظر ایده جالبی نمی‌آید. اما به جای آن می‌توانید یک کاسه کورن‌فلکس را جایگزین کنید. حتی برای بهبود بخشیدن به تاثیر غلات غنی‌شده، می‌توانید آن‌ها را با شیر مصرف کنید. از دیگر غلات‌های غنی شده، گندم سیاه و جو هستند.

امیدواریم که با آگاهی از موارد بالا، بتوانید در زمان لازم بیدار بمانید یا خوابی آرام داشته باشید.

 

منبع:مجله روزچین


به اشتراک بگذارید : توسط : ملیکا  |  

ارسال ایمیل برای خبرنامه