متن کامل مطلب
خواب کم

خواب؛ چرا خواب کم برای سلامتی‌ام مضر است؟

دسته :سلامتی و تناسب اندام

خواب؛ چرا خواب کم برای سلامتی‌ام مضر است؟


خواب کافی پیامدهای مثبت فراوانی به همراه دارد. احتمالاً تا‌کنون بارها و بارها در مورد میزان خواب مورد‌نیاز بدن شنیده‌اید و در آینده هم خواهید شنید. افراد بزرگسال باید بین ۸ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشند. اما چرا؟ دلایل زیادی نشان می‌دهند که داشتن خواب کافی برای سلامتی بسیار مفید است و برخی از این دلایل شما را شگفت‌زده خواهند کرد. در ادامه با ما همراه شوید و ببینید که چطور خواب کم و ناکافی بر سلامت شما تأثیر منفی می‌گذارد.

خواب کم و چاقی

 

خواب کم وچاقی

 

ممکن است خیلی از مردم حتی به ذهنشان خطور نکند که بین خواب کم و چاقی می‌تواند ارتباطی وجود داشته باشد. اما تاکنون تحقیقات زیادی اثبات کرده‌اند که خواب کم می‌تواند موجب بیماری‌هایی نظیر چاقی، دیابت نوع دوم، افسردگی و حتی بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

یک فرد چاق یا دارای اضافه وزن که تصمیم به لاغری دارد، اگر در کنار ورزش یا برنامه خاص غذایی‌اش، ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشد، شانس زیادی برای کاهش وزن دارد. در مقابل فردی با شرایط مشابه که شش ساعت خواب شبانه دارد ممکن است دچار اضافه وزن نیز بشود. علت این امر این است که خواب کم تأثیری مستقیم بر سطح قند خون دارد. به طور میانگین افرادی که خواب شبانه‌شان حدود یک ساعت از حالت نرمال (۸ ساعت خواب شبانه) کمتر است، به احتمال زیاد طی روز ۵۰۰ کالری بیشتر مصرف می‌کنند.

تأثیر کم‌خوابی بر هوشیاری مغز

 

خواب کم و هوشیاری

 

کم‌خوابی و سلامت پوست

 

خواب کم وسلامت پوست

 

همه ما در طول روز از سیستم اعصاب سمپاتیک خود استفاده می‌کنیم که باعث مصرف انرژی و خستگی‌مان می‌شود. سیستم سمپاتیک با سیستم پاراسمپاتیک، تنظیم شده و به تعادل می‌رسد که وظیفۀ آن بازسازی بدن و بازیافت انرژی است. سیستم اعصاب پاراسمپاتیک معمولاً هنگام خواب شروع به فعالیت می‌کند، به همین دلیل ساعات خواب را ساعات ترمیم و بازسازی بدن می‌نامند. اگر شما خواب شبانه کافی نداشته باشید (کمتر از ۸ ساعت)، عملکرد سیستم اعصاب پاراسمپاتیک را دچار اختلال می‌کنید. به‌این‌ترتیب نه‌تنها عملکرد فیزیکی و ذهنی شما دچار مشکل می‌شود، بلکه پوستتان هم زمان کافی برای کلاژن‌سازی و ترمیم را نخواهد داشت. با ادامه کم‌خوابی‌های شبانه، کم‌کم پوست حالت شادابی و سرزندگی خود را از دست می‌دهد.

کلام آخر

در آخر لازم است یادآور شویم که خواب کم و کار زیاد، معیار مناسبی برای سنجش سخت‌کوشی نیست. اگر از جمله افرادی با این طرز تفکر هستید، بهتر است در آن تجدید‌نظر کنید؛ زیرا طبق آنچه که در بالا گفته شد، اگر خواب کافی نداشته باشید، هوشیاری کافی برای انجام کارهای روزمره و بازدهی بالا را نخواهید داشت. امیدواریم که بعد از آگاهی از مضرات کم‌خوابی بتوانید با یک برنامه دقیق و حساب شده علاوه بر انجام تمام کارها و مسؤلیت‌ها، حداقل هشت ساعت خواب شبانه هم داشته باشید.

 

منبع:مجله روزچین


به اشتراک بگذارید : توسط : ملیکا  |  

ارسال ایمیل برای خبرنامه